Dah tiga kali aku tonton filem adikarya Lino Brocka ni. Kali ini daripada restorasi format 4K dual Bluray-DVD terbitan BFI, baru je tadi. Aku tertarik dengan poin Dr. Norman Yusoff (penggerak Wayang Budiman) dalam Mingguan Malaysia tentang peranan dan penggunaan cermin (mirror) dalam filem, yang secara dasarnya kebanyakan pengarah menggunakannya sebagai pemaparan pendedahan psikologi watak (Jagat juga menggunakannya, seperti yang paling terkenal dalam Taxi Driver), selalunya yang utama.
Secara awal, kita lihat Insiang (Hilda
Koronel) sebagai teraju utama dan Tonya (Mona Lisa), ibu kandungnya (yang
membenci/resentnya atas suaminya yang meninggalkannya) sebagai watak
bantuan. Benar, secara naratif dan plot, hal ini begitu (kita bergerak atas
motivasi dan agenda Insiang: simpati, berharap dia kahwin lari, dll.) tapi
dengan melihat cara Lino menggunakan cermin, dengan aksi melodrama filem ini,
Lino bertujuan lain; yakni, bagi aku, cermin menjadi “sinema/wayang” internal
Insiang untuk memaparkan “wayang”nya kepada ibunya. Ini satu tujuan yang
pelik/jahat/canggung. Tapi Lino ada tujuan untuk ini. Dalam filem ini juga,
banyak dipaparkan "wayang" itu satu ruang yang "not what it
seems", malah keadaan dunia (melalui perspektif) Insiang ini
bertentangan dengan wayang (fantasi?) di panggung wayang. Atau lebih tepat:
pawagam menjadi ruang yang bertentangan pada realiti hidup orang seperti
Insiang. Hal ini sudah dijelaskan awal-awal apabila Bebot cuba menggeromoli
Insiang (pawagam dijadikan tempat pasangan melepaskan nafsu, bukan menonton)
dan Insiang tidak suka ini. Kemudian, atas sebab-akibat kehadiran Dado "toy
boy" baharu Tonya, Insiang pula merelakan "keadaan tidak
suka" (tidak sopan) Bebot terhadapnya direalisasikan, di sebuah hotel
murah Cina. Insiang terdesak. "Wayang" (harapan/impian) Insiang ini
tidak jadi. Jadi, Insiang melakukan satu dendam terhadap Dado dan ibunya,
Tonya.
Cermin dalam filem ini
seakan-akan berperanan sebagai "wayang" pertunjukan kepada Tonya,
menegakkan "kebenaran" untuk Tonya. Pada awal-awal filem ini lagi,
sewaktu adik ipar Tonya dan keluarganya yang besar tinggal bersama-sama
Insiang-Tonya. dipaparkan betapa rumah itu seperti "kandang babi",
dengan satu cermin dengan jelas memaparkan wajah anak-anak adik ipar itu:
merimaskan Tonya. Jadi Tonya menggunakan bukti "cermin" ini sebagai
memaparkan "wayang"nya. Wayang Tonya ialah muslihat, lalu keluarga
adik iparnya dibuang ke jalan, dan dengan itu, Dado masuk ke dalam rumah Tonya.
Dado juga bermuslihat. Dia sebenarnya mahukan Insiang, bukan Tonya. Tonya tidak
sedar ini kerana cermin di rumahnya tidak "menangkapnya". Menarik
lagi, syot Insiang dengan sengaja(?) tidak pernah betul-betul memenuhi ruang
bingkai cermin di dalam rumahnya, selalu sahaja di luar. Malah, sewaktu dia di
rumah kawan baiknya, sedang bermain gincu-gincu, kita tidak diberikan langsung
syot Insiang di depan cermin bergincu. Malah, tidak pernah ada syot Insiang
merefleksi wajahnya di cermin.
Pada waktu Insiang ingin
melunaskan dendamnya, dia semacam "menggunakan" cermin ibunya sebagai
bingkai wayang yang jelas. Syot cermin ini sangat terkenal dan menjadi imej
paling dikenali oleh mana-mana penonton yang pernah menonton filem ini. Hal ini
apabila dalam syot fokus yang jelas di dalam bingkainya, Insiang dirangkul
dengan penuh manja oleh Dado, dan tiba-tiba timbul, mula-mula samar (out of focus) kemudian
jelas, di hujung kiri atas cermin itu, wajah Tonya memerhati kekasihnya bermain
cinta dengan anak perempuannya sendiri. Selepas itu, tragedi. Tonya melepaskan
marahnya dengan tusukan gunting. Dan, sekali lagi, Insiang, dipaparkan, dengan
dendamnya terlunas, dia yang juga memerhati kematian Dado, tapi kali ini,
figuranya tidak lagi di dalam cermin.
Cermin di sini semacam menjadi
"paparan" wayang dalam wayang dalam filem ini, suatu
"penipuan/muslihat/agenda" yang terealisasi, yang mulanya digunakan
oleh Tonya dan kemudian oleh Insiang. Ini menarik persoalan genetik dan
penurunan ilmu/muslihat. Adakah Insiang belajar menjadi "jahat"
seperti ibunya? Filem ini, pada akhir filem ini, seakan-akan berkata begitu,
malah dengan lebih keras lagi: Tonya secara tidak sengaja membentuk anaknya
menjadi sepertinya (berhati zalim). Ini kerana, Insiang akhirnya berkonfesi
terhadap ibunya bahawa dia memang "bermuslihat" (bermain wayang) tapi
dia terus merangkul ibunya dengan ungkapan "Saya sayangkan ibu".
Tonya yang mula-mula menerimanya, tiba-tiba berpaling, menolak anaknya
(seakan-akan menyuruhnya pergi dan tidak mengaku Insiang anaknya lagi). Kita
tahu Tonya masih menyayangi anaknya apabila Tonya menangis melihat anaknya
pergi, tapi kita juga sedar, seperti mana syot Insiang yang selalu membelakangi
cermin, Insiang yang kini membelakangi Tonya, sudah pun menjadi (terpapar
"membayang") seperti ibunya, kerana ibunyalah "wayang"
sebenar hidupnya selama ini!
Ini sebuah
contoh, bagaimana sesebuah filem itu, yang mungkin kelihatan "murah"
dan "kecil" bagi orang lain, sebenarnya sebuah filem yang hidup,
kerana wayangnya beransur-ansur memberikan imejan gerak yang berkembang,
bernafas, seperti suatu makhluk yang mempunyai koda-koda yang sentiasa boleh
diterangkan, mengikut zamannya. Inilah sebuah filem yang baik dan sebab itu diangkat oleh BFI
sebagai antara filem yang sememangnya elok dibaik pulih untuk simpanan zaman
dan masa depan.
No comments:
Post a Comment